יום שלישי, 23 באוגוסט 2016

בנימה אישית

במהלך עשרות שנים של טיפול בבעיות הרטבת לילה והרטבת יום בעשרות אלפי ילדים, מתבגרים ומבוגרים, הופתעתי לגלות שלמרות שהרטבת לילה נחשבת לאחת הבעיות הנפוצות ביותר בקרב ילדים, הידע של הורים ואף של אנשי מקצוע הוא מוגבל. הורים עומדים, לעתים, חסרי אונים בבואם להתמודד עם בעיית ההרטבה.
מטרתו של בלוג זה היא לספק מידע מקיף ומדוייק ככל האפשר על בעיית ההרטבה על מנת לתת להורים כלים ותובנות.
אשמח להשיב במסגרת הבלוג על שאלות של גולשים בנושאים שיהיה בהם עניין לציבור רחב.

לפני שניכנס לעולם המסתורי של תופעת הרטבת לילה, ברשותכם, כמה מלים אישיות על עצמי ואיך הגעתי לעסוק בנושא.
נפלאות הן דרכי הגורל. אף פעם איננו יודעים לאן הוא יוביל אותנו. במשך כל תקופת לימודי לתואר הראשון בישראל ולתואר השני בארצות הברית, היה לי כיוון מקצועי ברור. ידעתי שאעסוק בטיפול זוגי ומשפחתי בחיי נישואין ומשפחה. אכן, השתלמתי והתמקצעתי בנושא, הוסמכתי כמטפל משפחתי מוסמך ובמשך כעשור טיפלתי וייעצתי לזוגות ומשפחות רבות בעתות משבר. הטיפול המשפחתי בישראל, היה עדיין בחיתוליו והמודעות בדבר הצורך לפנות לטיפול או לייעוץ, הייתה נמוכה. זוגות פנו כאשר המשבר בחיי הנישואים היה מאד עמוק והשבר כמעט ובלתי ניתן לאיחוי. העבודה הייתה מרתקת, קשה, אך מלאת תסכולים ואכזבות.  גם כאשר נדמה היה שהצלחתי לסייע לזוג במשבר להתגבר ולשקם את יחסיו, האיזון היה כה עדין ושברירי ולעתים החזרה למצב המשברי הייתה רק שאלה של זמן. למרות שהיו הצלחות לא מעטות, חשתי לא פעם שאני עושה עבודה סיזיפית וחוזר לנקודת ההתחלה. האנרגיות שמטפל משפחתי משקיע בתהליך הן אין-סופיות. תוצאות הטיפול, למרבה הצער, אינן דומות להשקעה הרבה. כך, לפחות חשתי באותה עת.

באופן אקראי התוודעתי לתחום שהיה זר לי לחלוטין, הטיפול בבעיות הרטבה אצל ילדים. בתחילת שנות השמונים עבדתי באנגליה ושם הייתה היכרותי הראשונה עם בעיית ההרטבה הלילית ועם הטיפול ההתנהגותי. עד אז הידע שלי בנושא הסתכם במה שלמדתי באוניברסיטה במסגרת הקורסים ל"פסיכולוגיה התפתחותית" ול"טיפול התנהגותי-קוגניטיבי". גיליתי שמדובר בבעיה שכיחה ביותר, אך חשוב יותר, שניתן לסייע לאותם ילדים להיגמל. הסקרנות הייתה רבה וגרמה לי לחפש מקורות מידע שיעשירו את הידע שלי.

באפריל  1984 ראיתי את המטופלת הראשונה. זו הייתה ילדה בת שתיים עשרה עם בעייה של הרטבה לילית. היא טופלה על-ידי בטיפול התנהגותי במשך שלושה חודשים ונגמלה. כנראה שהיה לי "מזל של מתחילים" . קשה לתאר את תחושת הסיפוק שמילאה אותי. הכרת התודה שמקבלים מילד שניגמל ומהוריו, ערכה לא יסולא בפז.
עם הזמן נצבר יותר ויותר ניסיון טיפולי אך איתו גם התחילו להתעורר סימני שאלה רבים: מדוע הילד המרטיב ישן שינה מאד עמוקה?, מדוע לא כל הילדים נגמלים בעקבות התהליך הטיפולי?, מדוע מרבית המטופלים הם בנים?, מדוע הילד אינו מתעורר תמיד למכשיר?, מדוע , במהלך הטיפול, יש לפעמים נסיגות?, מדוע הילד שולט ביום ומרטיב רק בלילה? ועוד שאלות רבות שלא היה לי מענה לגביהם.
מאחר ואין באף אוניברסיטה פקולטה ללימודי "הגמילה מהרטבה", היה ברור לי שאצטרך לחקור את הנושא בעצמי. במסגרת לימודי הדוקטורט חקרתי את הקשר בין ההרטבה הלילית ועומק השינה אצל ילדים מרטיבים. במקביל חיפשתי דרכים כיצד לשפר את המודל הטיפולי במטרה להגדיל את סיכויי הגמילה וכך פותח "הטיפול ההתנהגותי המשולב".

לעתים, כאשר אני נזכר בעבודתי כמטפל משפחתי ומשווה אותה לעבודתי בטיפול בהרטבה, אני יודע שההחלטה שלי הייתה נכונה.  אני מדמיין מפגש של אלפי הנגמלים שטופלו על-ידי במהלך 32 השנים האחרונות. גם אצטדיון גדול לא יהיה מספיק על-מנת להכילם. לעומת זאת, לקיום מפגש דמיוני דומה עם הזוגות והמשפחות שטופלו בטיפול משפחתי, אולם קטן יספיק.

הרעיון לכתוב בלוג בו אשתף את הקוראים בידע הרב הקליני והמחקרי שנצבר במהלך השנים, ואעמיד לרשותם כלים להתמודדות עם תהליך הגמילה, מקנן בי שנים רבות. התלבטתי רבות למי לייעד את הבלוג?, להורים לילדים מרטיבים?, להורים לתינוקות המחפשים מידע על תהליך הגמילה?, לאנשי מקצוע?, למטפלים?.
במהלך השנים הוזמנתי להרצות ולהעביר השתלמויות ולהופיע בכנסים מדעיים בפני ציבורים רבים ומגוונים: הורים, מורים, גננות, רופאי ילדים, רופאים צבאיים, קציני בריאות נפש בצה"ל, אחיות, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מוסדות אקדמיים, בתי חולים ועוד.
נוכחתי עד כמה מוגבל הידע בנושא, הן של ציבור ההורים והן של אנשי המקצוע.
הבנתי שחסר להורים ידע מעשי מקיף לגבי תהליך הגמילה הן ביום  והן בלילה. ולכן, אתייחס בפורום זה הן להרטבת לילה, הרטבת יום וטפטוף.

המייחד הבולט בבלוג זה הוא שהוא ייכתב מנקודת המבט של מטפל. קשה יהיה להתעלם מהנימה האישית שתבוא לידי ביטוי בבלוג. לכן, אלווה את הבלוג בדוגמאות רבות המיועדות להמחיש את התופעות והמצבים המוסברים.
לסיום, כולי תקווה שהבלוג יצליח לשמש מקור מידע והשראה שיסייע להורים להבין טוב יותר את תופעות ההתפתחות של ילדיהם וייתן להורים כלים מעשיים להתמודדות טובה יותר תוך הימנעות משגיאות. אם מטרה זו תושג, יהיה זה שכרי על עמלי.

קריאה מהנה ומועילה

ד"ר קובי שגיא, Ph.D
פסיכותרפיסט

מומחה לטיפול בהרטבה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה