יום רביעי, 31 באוגוסט 2016

פעולת ההתאפקות ביום

"הילד בן שלוש, נבון מאד ומתקשר היטב אך עדיין מרטיב ביום. האם הוא מרטיב במתכוון?", "לפעמים במשך היום, כאשר הוא עסוק במשהו הוא מתחיל להרטיב" , "האם אנו ההורים יכולים להשפיע על תהליך הגמילה?", "כיצד גומלים את הילד במהלך היום?", "מתי מורידים את הטיטול?", "הילד כבר היה יבש במשך היום מספר חודשים ולאחרונה חזר להרטיב. מדוע?". אלו הן רק מקצת השאלות שאני נשאל לעתים תכופות על-ידי הורים.
אכן, התשובות לשאלות אלו אינן פשוטות. למרות המחקר הרב בנושא, פעולת הטלת השתן וההתאפקות עדיין אינה מובנת במלואה. מדובר בפעולה מורכבת ומסובכת ביותר בה מעורבות מערכות רבות בגוף.
בפוסט זה ננסה להבין כיצד פועל מנגנון ההתאפקות במצב של ערות ומה התנאים הדרושים לפעילות תקינה של מנגנון ההתאפקות ביום.

קיים הבדל מהותי בין פעולת ההתאפקות ביום במצב של ערות למצב ההתאפקות בלילה במצב של שינה. אומנם מערכת דרכי השתן היא אותה מערכת במצב של ערות ובמצב של שינה. השוני אינו בדרכי-השתן אלא במנגנון ההתאפקות הנמצא במוח.
ביום, בזמן ערות,  אנחנו משתמשים במנגנון ההכרתי של המוח (המנגנון הקורטיקלי).  בלילה , במצב של שינה, אין פעילות של המערכת ההכרתית ופעולת ההתאפקות נשלטת על- ידי המנגנון התת הכרתי של המוח. מנגנון זה הוא מנגנון של רפלקסים ועל-כך יפורט בפוסט אחר העוסק בגמילה בלילה.

תהליך ייצור השתן הוא בכליות. כמות השתן הנוצרת בכליות היא ביחס ישיר לכמות הנוזלים בגופנו. הכליה היא זו שמאזנת את משק המים בגוף.
מהכליות עובר השתן אל שלפוחית השתן באמצעות שני צינורות (צינור מכל כליה). צינורות אלו נקראים שופכנים (ureters).
שלפוחית השתן הינה כלי-הקיבול אליו מגיע השתן לפני שהוא יוצא מהגוף. השלפוחית מעוצבבת על-ידי תאי עצב מהחוליות השלישית והרביעית בעמוד השידרה. היא ממוקמת בחלק הקדמי של האגן לפני הדופן הקדמית של הנרתיק והרחם אצל הנקבה ולפני פי הטבעת אצל הזכר. גודלה של שלפוחית בוגרת הוא כ- 13X8X13 ס"מ ויכולת קיבולת הנוזלים שלה יכולה להגיע לכ- 600 סמ'ק. לשלפוחית השתן יש יכולת התמתחות גדולה מאד.
לשלפוחית יש שני סוגרים (ספינקטרים) , פנימי וחיצוני.
את השלפוחית עוטף שריר חלק לא רצוני.  סיביו של שריר זה יוצרים את הסוגר הפנימי של השלפוחית. הסוגר הפנימי נשלט לכן על-ידי שריר לא רצוני.
הסוגר החיצוני נמצא בשופכה ונשלט על-ידי שריר רצוני שהוא, כנראה, הסוגר החשוב להתאפקות הרצונית.

בפוסט הבא ננסה להבין את תהליך ההבשלה הפיזיולוגית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה